Hjerteforeningen Ikast-Brande

Da Bording fik Hjertesti

Skrevet torsdag d. 31. august 2017

20170820_13592220170820_14004720170820_140124

Der var trængsel i Væksthuset i Bording, da byens nye hjertesti blev indviet søndag, den 20. august. En smule småregn kunne ikke holde borgerne tilbage. Omkring 100 var mødt op – iført regntøj og bevæbnet med paraply, gummistøvler og godt humør! Der var så lidt plads, at talerne forud for jomfruvandringen på den ca. 3,5 km. lange naturrute måtte stå op på bænkene for at blive set og hørt. Hjerteforeningen udstyrede deltagerne med vand og frugt, så de ikke skulle “vansmægte” på turen. Efter vandringen serverede Nutidens Kvinder champagne og småkager.

Fra Væksthuset gik turen til Hjertestiens egentlige begyndelse ved Jernbanevejs ende. Her blev den første røde snor klippet over. Undervejs blev der klippet røde snore over, hver gang man passerede en ny lodsejers område – for uden lodsejernes tilladelse var Hjertestien nemlig aldrig blevet til noget. Stien går fra Jernbanevej og videre ad den gamle markvej til Firhuse, inden den går retur langs den genslyngede Bording Å –  forbi okkerøen og tilbage til Bakken.

Det er Bording Lokalråd, der har taget initiativet til Hjertestien. Herefter er der kommet et samarbejde i stand med Hjerteforeningen Ikast-Brande. Nutidens Kvinder har i øvrigt doneret 10.000 kr. til opsætning af skilte og markeringer på de mange naturstier i Bording-området.

Med indvielsen af Hjertestien i Bording er der nu tre af slagsen i kommunen. Foruden Bording er det stierne i Brande og Nr. Snede.

Hjertestien i Bording er en rigtig natursti. Den skal holdes ved lige ved hjælp af de borgere, der færdes på ruten. Lad det være sagt straks. Den er ikke særlig handicapvenlig, men det er en sti, som alle generationer kan færdes på. Gælder det de allermindste, ja så kan man bare sætte dem op på en cykel og trække dem rundt. Og så kan man være heldig at vinke til toget – hvis det altså lige suser forbi, når man er der! Ruten vil senere blive vist på et kort andet sted på hjemmesiden.

20170820_14203720170820_143856_002

20170820_14290720170820_142937